Sürdürülebilir bisiklet turizmi ağı yavaş şehre yakışacak

Efes-Mimas yolu EuroVelo bisiklet rotasına dahil ediliyor. Seferihisar gerek kendi ilçe sınırları içinde yer alan tarihi kentleriyle gerek Efes yolu üstünde bulunması dolayısıyla bu rota üzerinde son derece kilit konumda olacak.

Yavaş şehrimizdeki bisiklet hâllerinden geçen yazıda dilim döndüğünce bahsetmiştim. Bu yazıya da kısa havadislerle başlayayım. Yavaş şehir kriterlerinden olan bisiklet yollarıyla ilgili herhangi bir gelişme yok. Bisiklet kullanımını özendirmek ve farkındalık yaratmak için Kent Konseyinin öncülüğünde düzenlenen ve bisikletçilerle birlikte ayda bir gerçekleştirilecek bisiklet sürüş gününün ikincisi düzenlendi.

Seferihisar EuroVelo üzerinde

İzmir ve dolayısıyla Seferihisar için bisiklet adına önemli bir gelişmenin haberi Ekim ayı sonunda geldi. İzmir Büyükşehir Belediyesi’nin Avrupa Bisiklet Yolları Ağına (EuroVelo) girmek için yaptığı başvuru onaylandı.
Peki nedir bu EuroVelo? EuroVelo 70 bin kilometre üzerinde planlanmış, 45 bin kilometresi tamamlanmış 16 uzun yol bisiklet rotasıdır. EuroVelo bisiklet rotaları, geçtiği ülkelerdeki şehirlerin prestij kazanmasına ve sosyoekonomik yapının geliştirilmesine destek sağlar. Avrupa Parlamentosu Turizm ve Ulaştırma Komitesi tarafından desteklenen sürdürülebilir alternatif turizm modelidir. Merkezi Belçika’nın Brüksel kenti olan Avrupa Bisikletçiler Federasyonu (ECF) tarafından yönetilir. EuroVelo bisikletli turizm ağının 14,5 milyon konaklamalı bisiklet turu ile 6,4 milyar Euro, 46 milyon günlük tur ile 700 milyon Euro olmak üzere yılda yaklaşık 7 milyar Euro brüt gelir getirdiği belirtiliyor.
EuroVelo 8 Akdeniz rotasının uzantısında yer alan İzmir’e gelmek isteyen bisikletseverler, Sakız’dan Çeşme’ye veya Midilli adasından Ayvalık’a deniz yoluyla geçebilecek ve Dikili üzerinden Bergama, Aliağa, Foça, Sasalı, Urla, Çeşme, Alaçatı, Seferihisar, Gümüldür’den Selçuk’a ulaşacak. UNESCO Dünya Mirası listesinde yer alan Bergama ve Selçuk ilçelerini de birbirine bağlayacak bu ağ, 491 kilometre uzunluğunda olacak.
Seferihisar’ı yakından ilgilendiren bölüm ise altı İyon uygarlığının bulunduğu, Efes-Mimas yolunun da bu rotanın içinde yer alıyor olması. Efes-Mimas yolu, yerleşimi sekiz bin yıl önceye giden İzmir yarımadasında tarihin izini süren rotaların ortak adıdır. Bunlar: Ephesus (Efes-Selçuk), Kolophon (Değirmendere-Menderes), Lebedos (Ürkmez-Seferihisar), Teos (Sığacık-Seferihisar), Klazomenai (İskele-Urla) ve Erythrai’dir (Ildırı-Çeşme). Seferihisar gerek kendi ilçe sınırları içinde yer alan tarihi kentleriyle gerek Efes yolu üstünde bulunması dolayısıyla bu rota üzerinde son derece kilit konumda.

Keyifli bir Seferihisar rotası

Bu vesileyle ben de Seferihisar’dan bir gezi rotası paylaşayım istedim. Günübirlik olarak Seferihisar’da yapılabilecek en güzel rotalardan biri bu. Kavakdere, eski ve yeni Orhanlı köylerini kapsayan bu rota boyunca pedallayarak yavaş şehrin doğasının keyfini çıkarabileceksiniz. Seferihisar’dan gidiş dönüş yaklaşık 45 km. Orta zorlukta diyebileceğimiz güzergâh boyunca toplam 312 m yükseklik alınıyor. Yolda bol miktarda yönlendirici tabela bulunmakta. Yolun tamamı asfalt.
Seferihisar-Kuşadası yolundan Karakoç Kaplıcaları, Eski Doğanbey yolu kavşağından sapıyoruz. Yaklaşık 10 km kadar sonra sola doğru, Kavakdere Barajı tabelasını takip ediyoruz. Yol bizi baraja çıkarıyor. Barajın yanından devam edip solumuzda baraj gölü sağımızda kızılçam ormanlarını seyrederek pedallamaya devam ediyoruz. Baraj gölü kenarına inen patikalardan gölün kenarına kadar inmekte mümkün. Yol bir müddet sonra T şeklinde ikiye ayrılıyor. Biz eski Orhanlı yönüne doğru sağdan devam ediyoruz. Yolun etrafında asırlık zeytin ağaçları bize eşlik ediyor. Parkurun bu bölümünde biraz tırmanma gerektiren yokuşlar var. Yokuşların sonunda ise Orhanlı Vadisinin muhteşem manzarası ve eski Orhanlı köyü bizi karşılıyor. Köyün ilk kurulduğu yer olan eski Orhanlı. Daha sonraları köy sakinlerinin aşağıda bulunan düz arazilere taşınması ve yerleşmesi ile yeni Orhanlı köyü kurulmuş. Eski Orhanlı’da Doğa Okulu’nu ziyaret edebilir ve çalışmaları hakkında bilgi alabilirsiniz. Geleneksel üretim yöntemleri ile üretilen Seferihisar’ın ve Anadolu’nun çeşitli yerlerinden gelen ürünlerin bulunduğu Yavaş dükkândan alışveriş yapabilirsiniz.
Yolun en keyifli kısımlarından biri eski Orhanlı’dan vadiye indiğimiz yokuş aşağı bölüm. Vadiyi seyrederek zeytin ağaçları arasından kıvrılan yola kendimizi bırakıp inişe başlıyoruz. Yokuşun bitiminde sağa doğru dönerek yeni Orhanlı ya doğru devam ediyoruz. Burada oturup dinlenebileceğiniz kahveler, alışveriş yapabileceğiniz bakkallar mevcut. Hatta karnınızı doyurabileceğiniz nefis pideler yapan bir de pideci var. Eğer gezinizi cumartesi gününe denk getirirseniz Orhanlı köyü üretici pazarından alışveriş yapma şansı bulabilirsiniz.
Gezimizin artık dönüş aşamasına geldik. Orhanlı köyünden Doğanbey’e doğru devam ediyoruz. Yol boyu meyve bahçeleri bize eşlik ediyor. Hele şu günlerde hasadı devam eden mandalina ve nar bahçelerinden göz hakkımızı almayı ihmal etmiyoruz. Sonbaharın bütün pastoral renklerini yansıtan üzüm bağları adeta görsel bir şölen sunuyor. Doğanbey yolundan sağa dönerek ayrılıyoruz ve bizi dosdoğru Seferihisar’a getirecek olan yola çıkıp pedallamaya devam ediyoruz…
Belki biraz yorulacaksınız ama hiç şüpheniz olmasın değecek.